Painonnousu psykotrooppisista lääkkeistä

Monet psykiatriset lääkkeet voivat aiheuttaa painonnousua tai menetystä, johon liittyy vastaavia komplikaatioita.

Painonnousu psykotrooppisista lääkkeistä

Psykotrooppisten lääkkeiden painonnousu on yksi eniten huolestuttavista sivuvaikutuksista potilaita, jotka käyttävät näitä lääkkeitä. Tämä on arkaluontoinen aihe, johon on kiinnitettävä erityistä huomiota. Tässä mielessä painon muutokset ovat erittäin vaihtelevia potilaasta ja hoidosta riippuen; siksi on joskus vaikea yleistää ja vahvistaa yhteisiä kriteerejä.



mistä älykkyys riippuu



Monet lääkkeet, joita käytetään häiriöiden, kuten ahdistuksen, masennuksen, kaksisuuntaisen mielialahäiriön, skitsofrenian tai epilepsian, hoitoon, voivat aiheuttaa painonnousua, mutta myös laskua vastaavien komplikaatioiden kanssa.

On osoitettu, että i painonnousua tuottavat hoidot ovat myös niitä, joilla on korkein keskeyttämisaste . Näissä tapauksissa on tarpeen estää tämä sivuvaikutus riittävällä ruokavalion ja fyysinen harjoitus .



Joskus asiantuntija voi päättää muuttaa hoitoa, annoksia tai annostusta korjata tämä muutos ja siitä johtuvat komplikaatiot, jotka voivat joissakin tapauksissa olla melko vakavia.

On myös monia psykotrooppisia lääkkeitä, jotka aiheuttavat päinvastaisen vaikutuksen laihtumiseen . Vaikka sen pitäisi olla yhtä huolestuttavaa, on havaittu, että useimmat potilaat eivät pidä tätä sivuvaikutusta ongelmana.

Erilaisia ​​psykotrooppisia lääkkeitä

Painonnousu psykotrooppisista lääkkeistä

Masennuslääkkeet

Kuulemme usein, että 'masennuslääkkeet tekevät sinusta lihavaa'. On totta, että painonnousu on yksi useimpien masennuslääkkeiden hoidon mahdollisista sivuvaikutuksista. Kuitenkin, jotkut masennuksen hoitoon käytettävät lääkkeet aiheuttavat todennäköisemmin painonnousua kuin toiset. Esimerkiksi:



  • Trisykliset masennuslääkkeet kuten amitriptyliini, imipramiini ja doksepiini.
  • Alcuni IMAO (monoamiinioksidaasin estäjät), kuten fenelsiini.
  • Mirtazapiini , epätyypillinen masennuslääke.
  • Jonkin verran ISRS ( selektiiviset serotoniinin takaisinoton estäjät ) syö paroksetiinia.

On tärkeää pitää tämä mielessä masennuslääke ei aina aiheuta painonnousua suoraan. Itse asiassa masennuksen hoidon aikana monet tekijät vaikuttavat ja voivat vaikuttaa yhtä lailla tämän ei-toivotun vaikutuksen laukaisemiseen.

Joissakin tapauksissa masennus itsessään aiheuttaa painonnousua passiivisuuden, istumattoman elämän tai ahdistus ruokaa , jota monet potilaat kärsivät tässä tilanteessa. Muissa tapauksissa masennus laukaisee painonpudotuksen, ja masennuslääkkeiden kanssa mielialan parantaminen lisää myös ruokahalua ja siten myös ruumiinpainoa.

Siksi, vaikka onkin totta, että painonnousu on joidenkin masennuslääkkeiden sivuvaikutus, on myös korostettava, että se ei aina ole näiden lääkkeiden suora vaikutus. Ennen kuin teet ihottumaa koskevia päätöksiä tai lopetat tiettyjen lääkkeiden käytön, ota aina yhteys asiantuntijaan.

Psykoosilääkkeet

Painonnousu ja kehon aineenvaihdunnan muutokset ovat haittavaikutuksia, jotka useimmat huolestuttavat psykoosilääkkeitä käyttäviä potilaita. Nämä reaktiot ovat erityisen merkityksellisiä niiden negatiivisen vaikutuksen vuoksi hoidon noudattamiseen.

Klassiset psykoosilääkkeet aiheuttavat yleensä painonnousua. Sama tapahtuu muiden molekyylien kanssa, kuten klotsapiini, olantsapiini, ketiapiini, risperidona tai ziprasidona. Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön käytettävät litium, karbamatsepiini ja valproehappo voivat myös aiheuttaa painonnousua.

Hukkaan henkeni

Lisäksi skitsofrenia liittyy suoraan aineenvaihdunnan muutoksiin. Potilailla, joilla on psykoottisia ongelmia, on suurempi mahdollisuus kärsivät liikalihavuudesta , muiden vaivojen joukossa.

Painonnousu, vaikka se johtuisi taudista tai hoidosta, se voidaan tasapainottaa elämäntapatoimilla , kuten lisääntynyt fyysinen aktiivisuus tai ruokavalion muutokset. Muissa tapauksissa on tarpeen määrätä muita lääkkeitä laihtumisen edistämiseksi.

Nainen ottaa psykoosilääkkeitä

Painonnousu psykotrooppisista lääkkeistä: johtopäätökset

Psykotrooppisten lääkkeiden painonnousu on tämäntyyppisen lääkehoidon sivuvaikutus. Kuitenkin, useimmissa tapauksissa sitä voidaan taistella tai jopa välttää. Jos epäilet, että sinulla on tämä ongelma, ota yhteys lääkäriisi.

hoidon noudattaminen on välttämätöntä välttää mahdolliset uusiutumiset, erityisesti häiriöille, jotka edellyttävät psykotrooppisten lääkkeiden määräämistä. Hoidon vaihtaminen on aina parempi vaihtoehto kuin sen keskeyttäminen kokonaan.

Psykoosilääkkeet: vaikutusmekanismi ja tyypit

Psykoosilääkkeet: vaikutusmekanismi ja tyypit

Tyypilliset ja epätyypilliset psykoosilääkkeet hoitavat skitsofrenian oireita. Selvitetään, miten ne toimivat ja mitkä ovat sivuvaikutukset.


Bibliografia
  • de Morentin Aldabe, B.E.M., de Eguílaz, M.H.R., Díez, S.P. & Hernández, J.A.M (2013). Psykotrooppisten lääkkeiden antamisen vaikutus ruumiinpainon kasvuun. Espanjalainen päiväkirja ihmisten ravitsemuksesta ja dietetiikasta , 17 (1), 17-26.
  • Ríos, P.B. & Rodríguez, R.C. (2008). Psykotrooppisten lääkkeiden vaikutus ruumiinpainoon. Syömishäiriö , 8 , 813-832.
  • Mukundan, A., Faulkner, G., Cohn, T., Remington, G. (2010). Psykoosilääkkeiden vaihtaminen skitsofreniaa sairastaville ihmisille, joilla on neuroleptin aiheuttama paino tai metabolisia ongelmia. Cochrane-järjestelmällisten arvioiden tietokanta. Numero 12. Art. Nro .: CD006629.